Trencaments de fibres

Les ruptures fibril·lars o trencaments de fibres són lesions que provoquen un trencament en una part del múscul.

Acostumen a produir-se en l'extremitat inferior. Normalment es presenta amb una sensació de punxada o sensació de cop (signe de la pedrada) a la zona on es produeix la lesió. A més de dolor, pot causar impotència funcional i incapacitat per recolzar el peu, la cama o al realitzar un moviment en concret. Passades unes hores pot aparèixer un hematoma a la zona o per sota de la lesió.

És important aplicar-hi gel les primeres 24-48 h, no aplicar calor i evitar els antiinflamatoris. Si hi ha molt dolor, és més recomanable un paracetamol per no trencar el cicle d'inflamació i reparació, molt necessàries per agilitzar la recuperació. L'aplicació de la pressoteràpia ens pot ajudar a drenar el sangrat patit en el trencament i accelerar la recuperació (llegir més sobre la pressoteràpia).

El període de recuperació per tornar a les activitats de la vida diària acostuma a ser curt i una mica més llarg per tornar a fer esport. La zona on es produeix la lesió és molt important, ens marcarà el temps de recuperació. No és el mateix un trencament de fibres musculars d'un múscul que un trencament en la zona entre el tendó i el múscul, on la lesió acostuma a ser més greu i més lenta. Un bon exemple és una lesió a la musculatura isquiotibial. Si la lesió és en el bíceps femoral es pot allargar entre 3 a 5 setmanes, uns 14 dies si és en el semitendinós i 4 mesos si és en el tendó central. Diferents terminis per una mateixa zona muscular.

Si has patit la sensació de cop o pedrada en una zona muscular i presentes impotència funcional i/o dolor, pot ser molt recomanable realitzar una ecografia musculoesquelètica a la zona, d’aquesta manera podrem determinar el grau de la lesió. La zona i el grau de lesió diagnosticades amb un ecògraf ens ajudaràn a ajustar el període de recuperació, ser més precisos i sobretot evitar recaigudes.